הג'ובה הגדולה

במרכז שמורת יער אודם נמצאת הג'ובה הגדולה. הג'ובה היא בעצם מכתש שעומקו 70 מטר וקוטרו כ-250 שנוצר, על פי השערות החוקרים, כתוצאה מהתפרצות גזים געשיים אי שם לפני כמה מיליוני שנים. שביל מטיילים נוח מוביל עד לשפת הג'ובה.  ​

עונה: כל השנה  |  דרגת קושי: קל  |  ילדים: נפלא  |  משך הטיול: קצר  |  סוג הטיול: ברגל

אורך המסלול: כ-600 מ', משעה עד כמה שרוצים
אופי: מעגלי, לכת
כניסה: ללא תשלום
חשוב: יער אודם הוא שמורת טבע וחל איסור על קטיף פרחים וצמחים

רקע
שמורת טבע יער אודם, או בשם הערבי תל אל אחמר – הר (געש) שאדמתו אדומה, היא השמורה הגדולה בגולן, נמצאת בצפון הגולן, מזרחית לכפר עין קיניה, מערבית לכפר בוקעתא ודרומית לכפר מסעדה. יש בה חורש מפותח ותופעות געשיות מעניינות.
במרחבי היער פזורות כ-23 ג'ובות (בורות) בקטרים שונים מ-30 עד 250 מטרים, שנוצרו כנראה, כתוצאה מהתפרצות גזים געשיים מתוך האדמה, ללא חומרים נוזלים או מוצקים, שיצרו בור במישור, ללא שאריות אדמה. דעות החוקרים עדיין חלוקות בנוגע לאופן היווצרותם.
הג'ובה הגדולה נמצאת במרכז שמורת יער אודם, עומקה כ-70 מטרים וקוטרה כ-250 מטרים.
שביל מטיילים נוח מוביל עד לשפת הג'ובה, הנראית כמו מכתש קטן ועמוק.

איך מגיעים
עולים לגולן בכביש 91, בצומת השריון פונים שמאלה (צפונה) לכביש 978, בכיכר צומת האמרי ממשיכים ישר (צפונה) מעט אחרי כביש הפנייה למושב אודם פונים, עם השילוט, שמאלה לכיוון הג'ובה הגדולה – ג'ובת אל כבירה.

המסלול
יער אודם משתרע על פני שטח של כ-4 קמ"ר, בין הר אודם לבין הכפר מסעדה. בגובה של 900-1100 מ', יער אודם הוא כנראה שריד מיער מפותח ונרחב יותר, שבורא לאחרונה לפני כ-100 שנה לצרכי שדות חקלאים, עצים להסקה בחורף הקר של הגולן ואף לצרכי הסקת הרכבת לדמשק. משנטשו השדות, כנראה בגלל סגירת השטח על ידי הצבא הסורי – התחדש היער מצפון להר אודם, ומשנת 1967 מגן החוק על היער מפני כריתה.
לקרחות היער הרבות המופיעות בין עצי היער יש כמה הסברים: או שהיו כאן מבנים של הצבא הסורי, או שהיו כאן מפחמות, או שאלה חלקות שהיער טרם הספיק לחדש אותן.
אל הג'ובה הגדולה מוביל שביל מסומן בשחור בכוון צפון-מערב. לאחר כ-300 מ' מגיעים לשפת הג'ובה – זה המקום לעצירה, להתבוננות בצבעי היער הרבים, מנוחה קלה וחזרה למכוניות על אותו השביל.